A The Elder Scrolls Online-ban minden a játékos döntéséről szól, és ez alól nem kivétel a Szakmázás, vagy ahogy mindenki ismeri, a Crafting sem. Lehetünk akár vérprofi mesteremberek, akik a legjobb felszereléseket gyártják, vagy lehetünk akár a szakma felszínét épp’ csak karcolgató kisiparosok, akik örülnek, ha egy kis előnyt tudnak kovácsolni - akár a szó legszorosabb értelmében is - maguknak minimális tudással. A döntés mint mindig, most is a miénk! Ahogy a The Elder Scrolls Online skill rendszerében is látható, a Szakmák mélységét és komplexitását a szakmai skillek és képességekre költött pontok mennyisége határozza meg. Ennek megfelelően akár még akkor is létre tudunk hozni hasznos tárgyakat, italokat, glypheket, ha a karakterünk nem pont a szakmákra van kihegyezve, fejlesztve. De, ha viszont a karakterünk csak a szakmáknak „él”, akkor a rendszer úgy lett kialakítva, hogy ezt kellőképpen díjazza. A fejlesztők azt akarták elérni, hogy legyen meg a jutalma annak a játékos karakternek, aki "feláldozza" a harci és egyéb képességek skill pontjait azért, hogy a szakmákban legyen a legjobb. Minden szakma más és más. A Szakácsok (Provisioner) helyzete talán a legegyszerűbb. Nekik nincs más dolguk, mint összeszedni a világban található ételeket és fűszereket, keresniük kell hozzá megfelelő recepteket, és amennyiben megvan minden hozzávaló, csak egy tűzhelyre van szükség, és kész is a lakoma. Vagy pia. Mert a szeszes italok ugyanúgy szerepelnek a kínálatban, mint a hagyományos ételek. Az Bájolással (Enchanting) és az Alkímiával (Alchemy) foglalkozó szakembereknek már egy picit nehezebb a dolguk, itt már komoly szerephez jut a kísérletezés. Nekik fel kell fedezniük az egyes alkotóelemek tulajdonságait (Traits) vagy a rúnakövek jelentéseit ahhoz, hogy hasznos dolgokat tudjanak alkotni. A Kovács (Blacksmithing), a Faműves (Woodworking) és a Szabó (Clothing) szakmát választóknak pedig egyenesen fel kell kötnie a gatyájukat, mert ezek a legösszetettebb szakmák a játékban. Ahhoz, hogy versenyképes felszerelést - fegyvert, páncélt és pajzsokat - tudjanak készíteni, meg kell tanulniuk a játékban található egyéb faji stílusokat, fel kell kutatniuk a világban elszórtan található titkos műhelyeket a szett tárgyak miatt, le kell bontaniuk a már megszerzett drága tárgyaikat, hogy megtanulják így az adott tárgy extra tulajdonságát (Traits), találniuk kell milliónyi segédanyagot, hogy fel tudják javítani a jelenlegi felszereléseiket, szét kell szedniük alapanyag reményében a talált és magukkal hurcolt egyéb tárgyakat, és akkor a végén még azt is el kellene dönteni, hogy mindezeket összegyúrva egyáltalán milyen tárgyakat készítsenek. De a lényeg, hogy teljesen mindegy, mennyi energiát és időt ölünk a Szakmázásba, valami hasznos dolgot mindig kapunk belőle. Maga a karakter szintje nem feltétlen számít, ha a szakmai sikerességről van szó. Mert, amíg valaki folyamatosan fejleszti a karakter harci és szakmai képességeit, addig lehet, hogy valaki csak a szakmára fókuszál, és minden elérhető skill pontot a szakmai skill fák képességeire pakolja. Arról nem is beszélve, hogy egyes szakmákban elérhető kutatás (Research) teljesen független a szinttől. Csak idő és a vak szerencse kérdése. Az időé azért, mert egy-egy Trait kikutatása a Blacksmith, Clothing vagy Woodworking szakmák esetében nem azonnali. A szerencséé pedig azért, mert ahhoz, hogy ki tudjunk bármit is kutatni, előbb találnunk kell egy azzal a tulajdonsággal rendelkező tárgyat, amelyet elemezhetünk majd megtanulhatjuk "belőle" a kívánt tulajdonságot (Trait). Az már csak hab a tortán, hogy minél több tulajdonságot tanultunk meg egy-egy fegyver vagy páncél típussal kapcsolatban, annál több ideig fog tartani a következő elsajátítása. Minden fegyver, minden páncél, minden pajzs minden tulajdonságának megtanulásához pedig - fogalmazzunk úgy - annyi időre lesz szükség, amellyel jelenleg nem sok ember rendelkezik. Talán csak az örök életű a Deadra Hercegek. És itt vissza is tértünk az első mondathoz: minden a döntésről szól az ESO-ban.
Lássuk akkor a szakmákat!
|