Zajlik a The Elder Scrolls Online bétája, jelenleg a második hullám tesztel, de olyan titoktartás mellett, hogy két hét alatt egy betű, nem sok, annyi sem szivárgott ki. Ezért aztán kénytelenek vagyunk - még mindig - a PAX tapasztalatokra alapozni, ha be szeretnénk mutatni egy-egy fontosabb elemét a játéknak. Már pedig éppen ideje, hogy kivesézzük az ESO-ban található egyik újdonságot, amelyről volt már szó a hírekben felületesen, de őszintén szólva, senki sem tudja mi az. Tegyük tisztába a dolgokat, és lássuk, mi a csoda az az úgynevezett „Finesse” rendszer!

Először is szögezzük le, hogy a következő sorok a PAX idején kipróbálható demó alapján íródtak. Ez azért is fontos, mert a játék folyamatosan változik, így a végleges verzióban a premier napján lehet, hogy másként fog működni a dolog. Bár, az alapok valószínű megmaradnak.

Szóval, mi is az a Finesse rendszer? Röviden összefoglalva: egy rendszer, amely jutalmazza a „skilles” játékosokat. Extra aranyat, tapasztalati pontokat, kincseket, lootot, és még ki tudja mit kapunk majd érte a későbbiekben. Ez a rendszer az, amely meg fogja különböztetni az ESO pengésebb (hogy egy focista kifejezéssel éljek a „skilles” irritáló kifejezés helyett), és kevésbé pengésebb megoldásokat alkalmazó kalandorait.

A legtöbb mmoval ellentétben az ESO-ban a rotációkat el kell felejteni. A harc nem a gombok megfelelő sorrendben történő lenyomására, sem a „jó gearben meg sem karcolnak” elvre, hanem az akció és reakció, hatás és ellenhatás rendszerére épül. Minden ellenünk indított támadásra tudunk reagálni, és KELL is reagálnunk. Azt, amikor elugrunk az adott támadás elől, vagy blokkoljuk azt, esetleg megszakítjuk, vagy egyéb módon sikerül hatástalanítani/kivédeni, azt a rendszer díjazza. Természetesen nem kötelező ezt tennünk, belemehetünk egy nyitott, védekezés nélküli orosz rulett szerű verekedésbe is, amikor mind a támadó, és mind a védekező fél (vagy npc/monster) csak támad, aztán az nyer, akinek hamarabb elfogy az életereje, vagy bejön egy kritikus támadás, amely 1 shotolja a másikat. Ha viszont okosan reagálunk és a szituációnak megfelelően cselekszünk, akkor nem csak könnyebben és kevesebb sérüléssel abszolváljuk az adott szituációt, de a rendszer is megjutalmaz. Mindehhez természetesen nem árt némi ügyesség is, vagyis arra készüljön fel mindenki, hogy bizonyos helyzetekben gyorsan és szituációnak megfelelően kell reagálni.


Balra két Dwemer spider vs. kalandor: biztos, hogy lesz jutalom. De ha időben félreugrunk a "fehér izéből" a jobboldalon, akkor is...

Nem kell megijedniük azoknak sem, akik esetleg nem olyan ügyesek -  a monszták előre jelzik majd „emote” segítségével, hogy mire is készülnek. Meg tudjuk majd különböztetni, hogy az ellenfelünk „power attack”-t akar bevetni ellenünk, vagy esetleg „channeling” képességet készül használni (ellenünk vagy a saját társai segítségére sietve), esetleg „AOE” jellegű borzalmakat akarnak a nyakunkba zúdítani. Ezeket a speciális támadásokat nem lehet a sima „jobb klikk” (sima blokkolással) kivédeni. Itt kérem, vagy megfelelően reagálunk, vagy pofon leszünk csapva. Hogyan tudunk megfelelően reagálni? Vagy elugrunk (dodge), vagy megszakítjuk bármelyik hotbarunkon található speciális képességeinkkel/spelljeinkkel, mint pl. „stun”,„silence” vagy ehhez hasonló dolgok. Vagyis, a támadások sikeres kivédése, megszakítása, vagy elkerülése az, amely az egész Finesse rendszer alapja, és ezeket díjazza a rendszer folyamatosan.

Mielőtt azonban bárkiben felmerülne az kósza ötlet, hogy a folyóparton mászkáló iszaprákokat kezdi molesztálni, és azok primitív támadásait elkerülve kezdi gyűjteni a Finesse jutalmakat, érdemes tisztázni, hogy a Finesse jutalmakat 1 vs 1 szituációkban, normál ellenfél ellen nem kapunk. A rendszer csak a tökös legényeket és bátor leányokat jutalmazza. Be kell „húzni” 2-3 monsztából álló csoportokat, vagy egyedül kell belekötni egy champion vagy elite (nem ez a nevük/rangjuk az ESO-ban, de így talán érthetőbb) mobba ahhoz, hogy a rendszer aktiválódjon.

Ha sikerül egy harcot megoldani „Finesse” szempontjából, azt a harc után azonnal látni fogjuk, hiszen rendszerint aktiválódik a „Kill Cam” animáció, amely során „Bullet time” effekt segítségével megnézhetjük lassítva az utolsó, kivégző mozdulatainkat – lásd Skyrim, Fallout 3 vagy Fallout NV -, és megkapjuk a jutalmat.

Felmerül a kérdés, hogy mi van olyankor, amikor hat darab monszta akarja szétcsapni a fejünket, és mondjuk az első kettőt tökéletesen, úgymond „Finesse”-esen öljük meg? Beugrik a Kill Cam, és amíg azt nézzük, a másik négy agyonver? Amely miatt roppant mód neheztelnénk a rendszerre, legyünk őszinték. Maria Aliprando, aki az ESO harci rendszeréért felel megnyugtatott mindenkit, hogy a Kill Cam csak a harcok után, a fent nevezett hat darab monszta halála után fog elindulni. Ahogy, a Finesse jutalmakat is ekkor „írja jóvá” a rendszer. Vagyis, a hat ellenfelünkből hármat úgy vertünk agyon, hogy azok minden támadását elkerültük/védtük/szakítottuk, de a másik három esetében már kevésbé voltunk hatékonyak, és kaptunk az orcánkban jó pár pofont, miközben azért egy-egy támadást kivédtünk, akkor a harc végén a rendszer elkezd számolni, és a három teljes siker mellett megkapjuk a másik három, részleges siker után járó Finesse jutalmat is. (Jutalmakról később)

Lássuk egy példán keresztül! A PAX East 2013. két órás játéklehetőségek során, két farkas jött ellenünk. Védekeztünk mi, védekeztünk a pajzsunkkal, de azért jó pár power attack támadását benyeltük a farkasoknak, miközben egyet-egyet azért csak sikerült megszakítani, vagy elugrani előle. Amikor a harcnak vége lett, azért a pár sikeres blokkolásért és szakításért az extra jutalom 5 arany volt. Aztán a szomszéd mesélt a Finesse rendszerről, annak lényegéről, majd a következő két darab farkast már odafigyelve, minden elől elugorva és megszakítva, Perfekt Finesse eredménnyel zártuk. A teljesítményünk utáni extra jutalom 10 aranyra ugrott.

Mielőtt újra gondolkodásba esnénk, ismét érdemes tisztázni azt, hogy a rendszer nem „hülye”. Azt nézi, hogy a combat kezdetén hány ellenfél ellen szálltunk harcba. Vagyis, azt nem foga jutalmazni, ha berántunk egy farkast, majd mielőtt az meghal, berántunk még egyet, és így egyszerre kettő ellen harcolunk. Az továbbra is csak 1 vs 1, és 1 vs 1-nek fog számítani, és nem 2 vs 1-nek, mert a harc kezdetén csak egy farkast, egy „groupot/packot” húztunk be.


"Körök" jelzik a powerattack (sárga) és Channeled (vörös) képességet hatósugarait, amelyből érdemes kiállni, ha megszakítani nem tudjuk.

Természetesen az arany mellett, a korábban említett jutalmak közül extra XP vagy extra loot is számításba jöhet. Például, a közeli öbölben portyázó 6 darab kalózt megtámadva nem aranyat dobtak a srácok, hanem extra XP-t kaptunk (majdnem háromszorosát értek fejenként a kalózok, mint ha egyesével öltük volna őket). Hogy milyen egyéb jutalmakat kaphatunk még, egyelőre nem tudni, talán a béta során majd kiderül. Az biztos, hogy a „pengésebb” és gondolkodó játékosok előnyt fognak élvezni a durr-bele-bumm stílusú, csak a támadásokat szpemelő, nem gondolkodó játékosokkal szemben. (Akiknek hiába üvölt ventrillón/TS-n a raidleader, hogy „húzzá’ már ki a tűzből, jóember!”, ő nem moccan, majd amikor ott pusztul, még neki áll feljebb, és a lagra fogja – gondolom sokak számára ismerős a szituáció)

Lesz bőven olyan terület, ahol a mobokat Finessesen ölve nem aranyat, hanem XP-t kapunk. Vagyis, biztos lesznek olyan játékosok, akik ezeket a területeket akarják „farmolni”, és nem a környék küldetéseit fogják csinálni. Akiket viszont érdekel a tartalom is, és nem kínai farmerek, azoknak a kellemest a hasznossal összekötve, érdemesebb lesz küldetéseik során óvatos duhajnak lenni, és kihasználni a Finesse rendszert. Vagyis, ha lehetőség van rá, nyugodtan húzzon be mindenki több mob csoportot (mondjuk ne csak két farkast, hanem a szomszédos másik kettőt is, így a 2 vs 1 helyett kialakított 4 vs 1 „jövedelmezőbb”), csak figyeljen arra, hogy a Finesse jutalom iránti vágyba ne haljon bele senki sem. A szintezős dungeonokban (instanceolt vagy publikus) is ki lehet használni a Finesse jutalmakat, de csak óvatosan. A jutalmak ekkor inkább a lootban mutatkoznak meg elsősorban.


Egy mérges Dreugh. Finesse nem jár érte, de azért verjük majd bele a földbe.

A Finesse rendszer egy kételű fegyver. Amennyire lehet fun, egy extra jutalom és egy Kill Cam által közvetített győztes csapás, úgy akár meg is ölheti a játék bizonyos aspektusait, lásd adott zóna „farmolása”, küldetések hanyagolása, „powerleveling”, stb. Ezt látják a készítők is, és ígéret van arra, hogy a rendszert „limitek” közé fogják szorítani, vagyis vagy maximalizálják annak használatát, vagy a jutalmak sűrűségét, vagy idő limitekhez kötik, stb. Aki normálisan, az eredeti elképzelés szerint fogja használni, az megérdemelten fogja megkapni az extra jutalmakat. Aki viszont ki akarja ezt majd használni, azok bizonyos nehézségekbe fognak majd ütközni. És még egyszer: az előző sorok a PAX-on látott demó alapján íródtak, a következő több mint fél évben bármelyik irányba változhat a rendszer.

Megosztás

 

Készülőben lévő DLC-k
és nagyobb változások:

 

Deadlands
sztori alapú DLC
(2021. november)

 

 


(magyar nyelvű The Elder Scrolls Online
leírások, ismertetők)

Cikkek archívum

Powered by mod LCA

Hírek és aktualitások a Facebookon

Hasznos oldalak

 

 

 

 


Az oldalon található cikkek, ismertetők © The Elder Scrolls HQ | www.elderscrolls.hu © gumininja HQ 2005 - 2015.
The Elder Scrolls Online © 2013 ZeniMax Media Inc | The Elder Scrolls(TM) © Bethesda Softworks LLC, a ZeniMax Media company.