Korán sincs vége a kalandoknak a The Elder Scrolls Onlineban azzal, hogy elértük az 50-es szintet. Sőt, az izgalmak csak ezután kezdődnek, hiszen megnyílik a lehetőség a többi Szövetség területének a megismerésére. Arról nem is beszélve, hogy még keményebb és még rafináltabb kihívásokkal találjuk majd magunkat szemben, amelyek legyőzésével, megoldásával folyamatosan lépkedjük meg az újabb és újabb Veteran rangokat. A következő sorokban Paul Sage kreatív igazgató mesél a Veterán tartalomról és Craglorn-ról, az Elder Scrolls Online első Adventure Zónájáról.
Veterán tartalmak az ESO-ban
A játék egyik alapfilozófiája a „játssz úgy, ahogy akarsz” gondolat. Ezt már biztos sokszor hallottátok tőlünk, vagy akár tapasztalhattátok is már a bétákban: bármilyen fegyvert használhattok, bármilyen páncélt hordhattok, olyan skilleket használhattok, amelyeket akartok, szabadon választhattok szerepköröket, döntéseket hozhattok, illetve bármikor kihagyhattok küldetéseket, ha épp kalandozni akartok szabadon, és nem velük bajlódni. Azért választottuk ezt a megoldást, mert talán így még jobban kötődtök majd karaktereitekhez, illetve akkor sincs gond, ha egyik napról a másikra más stílusban, más szerepkörben szeretnétek játszani. Rengeteg beszélgetés folyt arról, hogy ki mit szeret. Ki miért szereti szólózni a tartalmakat, ki miért szereti inkább a „raideket”, mások miért szeretik a PVP-t, és így tovább. Az biztos, hogy képtelenség egy megoldással kiszolgálni mindenkit.
Az azonban biztos, hogy sok játékos kíváncsi egy idő után arra, hogy a karaktere vajon hogy muzsikál más és más szituációban, más jellegű kihívások során. Többek között ezért is döntöttünk úgy, hogy nem lesz külön PVP és PVE felszerelés, és emiatt a szabadság miatt van lehetőség a skillek szabad megválasztására és fejlesztésére. Sokkal többre, mint amennyi elsőre hasznosnak tűnhet. Próbáltuk elkerülni a beskatulyázás veszélyét, hiszen tudjuk, a játékosok akár egyik napról a másikra is meggondolhatják magukat. Amíg hétfőn még szólózáshoz van kedvetek, addig lehet, hogy kedden már inkább haverokkal mennétek a Dungeonokba. Akármilyen is az aznapi hangulatotok, szabad kezet kaptok, bármik lehettek, kötöttségek nélkül.
Erről szól az egész ESO filozófia, „játssz úgy, ahogy akarsz!”, és ez alól nem kivétel a Veterán, más néven az „end game” tartalom sem.
A Veterán tartalom típusai:
- Szóló vagy esetleg társas PVP
Cyrodiil tele van küldetésekkel, nyersanyagokkal, Skyshardokkal, ugyanúgy, mint bármelyik más PVE zóna. Nincs más dolgotok, mint egyedül vagy akár párban elutazni Cyrodiilba, és ezeket a lehetőségeket felkutatni. Természetesen a zónában ott vannak a játékos ellenfelek is, akik nem lesznek restek agyonvágni benneteket. Vagy lehet, hogy ti lesztek azok, akik rajtaüttök az ellenfélen? Cyrodiil hatalmas terület, minden adott ahhoz, hogy úgy játssz, ahogy akarsz. Bár, a folyamatos életveszélyt az jelen lesz, nem lehet elkerülni. - Kis csoportos PVP
A kis létszámú csoportok, vagy más néven a „gank squads” elég hatékonyan tudnak működni Cyrodiilban, főleg ha farmok és egyéb erőforrások lenyúlásáról van szó. Arról nem is beszélve, hogy egész komoly kis csaták alakulhatnak ki másik, szintén kis létszámú csoportokkal. De, akár vadászhattok is a magányos kalandorokra. Rajtatok áll. - Nagy csoportos PVP
Nagyobb létszámú csapatok általában az Erődök ostromát vagy védelmét látják el, esetleg egy-egy Elder Scrollst nyúlnak le, vagy megszakítják az ellenség utánpótlás vonalát, stb. A nagy létszámú PVP csapat egy dinamikusan, az eseményekre azonnal reagáló „massza”, ahol a koordináció megléte nagyon is kifizetődő - már most tele van az internet olyan béta videókkal, amelyben láthatjátok, hogy milyen is mindez megvalósítva. - Szóló vagy társas PVE
A Veterán zónák (vagyis az ellenséges Frakció területének tartalma) az ESO szólózható vagy esetleg társsal végezhető PVE tartalmának helyszínei. Sokszor el lett már mondva, hogy a játék (világ) az 50-es szint elérése után nyílik ki végleg. Veterán Rang 1-es szinten bármikor bárhova utazhattok a jelenlegi Frakciótok és az egyik (a kettőből) választott másik Frakció területén. Amikor elértek arra a szintre, amely szükséges ahhoz, hogy megnyíljon a harmadik, egyben utolsó Szövetség területe is, akkor végérvényesen lehull az utolsó akadály a teljes szabadság elől. Igen, ezek a területek már sokkal komolyabb kihívást jelentenek és nehezebbek is lesznek, de ez is a móka része. Ha azt vesszük alapul, hogy az 50-es szint elérése után még hátra van a játék szólózható vagy társsal elvégezhető PVE tartalmának több mint a kétharmada, akkor elmondhatjuk, hogy az ESO egyszemélyes/társas Veterán tartalma „nem kicsi”. Nagyon nem. Skyshardok, küldetések, dungeonok, Dark Anchor összecsapások, szakmázás, szett itemek, achievementek, stb - lényegében minden, ami az 50-es szintig láttatok és esetleg élvezetetek is, ugyanúgy megtalálható az Veterán zónákban is. - PVE tartalom 4 fős csapatok számára
A négy fős csapatoknak kitalált Veterán tartalmat a Veteran Dungeonok jelentik (heroic verziói az egyes dungeonoknak). Ezek a helyek új küldetést, új sztorit, még akár új alaprajzot is kapnak ahhoz képest, mint amit az 50-es szintre történő fejlődés közben már láthattatok. A sztori ott folytatódik ahol előzőleg abbahagytátok. Bármikor ismételhetőek (nem véletlenül), és természetesen különféle érdekes és nehezen teljesíthető achievement is kapcsolódik ezekhez a helyekhez. Premierkor összesen 6 darab Veteran Dungeon lesz elérhető.
Craglorn - Adventure Zone
Az ESO első Adventure Zónáját Craglorn-nak nevezik, és Hammerfell és Cyrodiil között húzódik meg. A zónában található ÖSSZES tartalom négy fős csapatok részére lett kitalálva. A sztori röviden annyi, hogy az égről eltűnik négy csillagkép, a Harcos, a Tolvaj, a Mágus és a Kígyó, és mindez összefüggésbe hozható Craglorn misztikus történetével.
Úgy kell ezt az egészet elképzelni, mint egy sima PVE zóna (amely nem része a három Frakció területének), de minden összecsapás, minden esemény olyan erős, hogy 4 fős party szükséges hozzá. Maga a megközelítés is hasonló mint a többi zóna esetében: vagy csináljátok a zóna történetét, vagy nem. Utóbbi esetben csak rajtatok múlik, hogy mit fedeztek fel, és milyen kalandokat, rejtélyeket találtok. A zónában a felszínen található tartalommal ellentétben a barlangok, romok, stb. belső helyek instanceoltak, és mindegyikben található legalább egy Boss és egy Skyshard. Ezen kívül rengeteg olyan véletlenszerű esemény található a zónában, amely működése hasonlít a Dark Anchor eseményekhez, csak épp más a történet és sokkal nehezebben teljesíthető az egész. Ezen kívül lesznek még nagyobb, saját történetekkel rendelkező területek, lényegében hatalmas nagy dungeonok (Explorable Dungeon), amelyek egyedi sztorija végigkalauzolja a játékosokat az elejétől a végéig. Ezeket annyiszor játsszátok végig újra és újra, amennyiszer akarjátok.
És mindez csak a jéghegy csúcsa. Ezen kívül vár rátok még rengeteg kisebb esemény, hosszú sztorik küldetésekkel, rengeteg olyan (mű)hely, ahol lehet a szakmákat gyakorolni, és persze ott vannak a Próbák (Trials) bejáratai is, amelyek az ESO nagy létszámú PVE veterán tartalmát adják.
PVE tartalom 12 fős csapatok számára - TRIALS
A Próbák (Trials) alatt 12 ember küzdi át magát komoly kihívásokon, próbákon. Ezek olyan 12 fős instanceolt helyek, melyek két részből állnak. Az egyik a kezdeti gyülekező hely, segítendő a felkészülést és tervezést, a másik maga az adott próba helyszíne.
A Próbák alatt véges számú feltámadási lehetőség van. Ha átlépitek ezt a limitet, akkor megbuktok és vége. Komoly koordináció és figyelem kell ahhoz, hogy túléljétek egy-egy próbát. Bár az ellenfelek odabenn igencsak komoly kihívást jelentenek, de azt is tudni kell, hogy egy-egy próba az ESO legszebb vidékein és környezetében játszódik. Ha sikerül teljesíteni a feladatokat, és a végére érnetek a Próbáknak, akkor az is lehet, hogy a csapatotok felkerül az összesített ranglistára. A Próbák időre mennek, és bizony egy-egy hiba - lásd elhalálozás - időbüntetést von maga után. Teljesítsétek minél rövidebb idő alatt, és akár az is lehet, hogy ezzel átveszitek a vezetést a ranglistán. Ha úgy adódna, hogy a Próbát menet közben feladjátok, vagy túl sok hiba miatt a csapat elbukik, ne aggódjatok. Bármikor újrakezdhetitek!
A jövő
A Veterán játékmenet bemutatásából kimaradt nagyon fontos, de szükségszerű része a fejlesztési stratégiánknak: új rendszerek bevezetése, vagy a meglévők fejlesztése. Időről időre újabb és újabb megoldásokkal fogunk jelentkezni, amely nem csak a Veterán tartalmat érinti, hanem az azt megelőző, az 50-es szint előtti részeket is. Új rendszerek és megoldások hozzáadása a játékhoz még inkább növeli majd a játék élvezhetőségét és magát a játékélményt. No meg persze még több tennivalót biztosít nektek napról napra. Hogy egy példát mondjak: elképzelhető, hogy hamarosan bejelentjük a lóversenyeket. Sokan vannak/lesznek, akik a lovaikat gyorsnak nevelik, és úgy érzik, ideje letesztelni az ügyességüket…
Mindez csak egy apró példa volt arra, hogy lássátok, milyen széles körben gondolkodunk akkor, amikor az ESO céljairól vagy akár a Veterán tartalom fejlesztéséről beszélünk. Az ESO-ban nem csak egy, vagy esetleg két dologra lesz képes egy-egy karakter, nem csak egy vagy két funkcióra kihegyezve hozzátok majd létre őket. A hét bármelyik napján, bármelyik órájában meggondolhatjátok magatok, és új célokat tűzhettek ki magatok elé, amelyhez nem kell új karriert kezdenetek!. Számunkra ti nem PVP játékosok vagy PVE játékosok vagytok - számunkra ti vagyok a JÁTÉKOSOK, és azt szeretnénk elérni, hogy úgy játszatok, ahogy nektek tetszik.
Paul Sage
ESO kreatív igazgató
Eddig kiszivárgott dolgok Craglornnal (Adventure Zone) kapcsolatban:
Az eddig ismert helyek:
- Rahni’Za, School of Blades - Dungeon
- Buried Sands - Explorable Dungeon
- Crypt of Tarish-Zi - Explorable Dungeon
- Hero’s End - Explorable Dungeon
- Mtharnaz - Explorable Dungeon
- Rkhardahrk - Explorable Dungeon
- Rkundzelft - Explorable Dungeon
- Ruins of Kardala - Explorable Dungeon
- Thalia’s Retreat - Explorable Dungeon
Térkép:
Még az előző bétákban valahogy így nézett ki a zóna. Van benne tartalom. Frissebb verzióról egyelőre nincs infó.