Hiába zajlik már javában a Pax Prime Seattleben, de egyszerűen még nem tudunk elszakadni a GamesCom 2013-on történtektől. Pár napja olvashattátok az egykori  Oblivion HQ-s szerkesztőtársunk, Marquez helyszíni élményeinek beszámolóját, illetve annak első részét (jövő héten érkezik a második rész). Ezen kívül felkerült három, a rendezvényen készült fejlesztői interjú (Brian Wheeler + Nick Konkle, és Maria Aliprando) összefoglalója is.

Most egy újabb interjú következik, ismét az egyik kedvenc The Elder Scrolls Online fejlesztőnk részvételével, Maria Aliprandoval (aki főleg a játékmenetért felel, de ő a főnöke az ellenfelek és a harc kialakításának is). Végre olyan kérdéseket tettek fel az interjú során, amelyeket mi magunk is már régen meg akartunk kérdezni. Könyvek, Céhek, hátasok, fegyver és páncélok statjai, dungeonok, tankolás, skillek és morphing, és még lehetne sorolni. Maria pedig nagy levegőt vett, és készségesen válaszolt mindenre, amire csak tudott.

Kérdés: Nagyon sok könyvvel vagy könyvespolccal találkoztunk a tesztünk alatt. A The Elder Scrolls játékokban egyes könyek elolvasásával extra skill pontokat kaphattunk. Hogy fog ez működni az ESO-ban, mert az egyértelmű, hogy extra skill pontokat nem fogunk kapni.

Válasz: A The Elder Scrolls Online könyveihez több módszerrel is hozzájuthatsz. Lesznek olyan könyvek, amelyekre a világban véletlenül bukkanhatsz egy-egy a könyvespolc átvizsgálása során, de lesznek olyan speciálisak is, amelyek önmagukban találhatóak, szétszórva Tamrielen. Ezek megtalálása jutalmakkal jár majd. Ha találsz egy könyvet, akkor ellentétben az előző TES játékokkal, nem jelenik meg a tárgyaid között (nem fogja a helyet), hanem egy speciális felületen/menüponton (Library) keresztül érheted annak tartalmát a későbbiekben.

Meg kell említeni még a speciális Mágus Céhéhez tartozó könyveket. Ezeket gyűjtve fejlesztheted a Mágusok Céhéhez tartozó skilljeidet. A Mágus Céh skilljeit nem a használattal tudod majd növelni, mint a többi skill esetében, hanem ezekkel a könyvekkel. Természetesen lesznek olyan Mágusok Céhe könyvek is, amelyek nem növelik a skilleket, csak háttér-információkat vagy olvasnivalókat biztosítanak a játékosoknak.

K: Lesznek a szétszórt ritka könyvek között olyanok, amelyeket csak Dungeonokban, vagy egyéb speciális helyeken lehet összeszedni?

V: Hogyne, lesznek Dungeonok mélyén elrejtett könyvek. Tehát, vannak speciális könyvek, szétszórva a világban, amelyeket meg kell találni, és vannak a sima olvasmányos könyvek, amelyek esetében elég csak a könyvespolcokhoz lépni, és elolvasni őket.

K: …és amelyekből nem kapunk extra skill pontot?

V: Nem, nincs jutalom a könyvespolcról levett könyvekért. Ha jutalmat akarsz egy könyvért, akkor azt meg kell találni :)

 

K: Mondanál pár szót a hátasokról? (mounts)

V: Az ESO-ban az összes használható hátas ló. Ha megszerzed a lovadat – vagy lovaidat, mert több is lehet – akkor naponta kell őket etetned. Attól függően, hogy mivel eteted, a lovak annak megfelelően fejlődnek. Vagy gyorsabbak lesznek, vagy több súlyt cipelhetnek, vagy akár csataménné válnak, amely nyergéből nem fognak könnyen kiütni, vagy könnyebben tudsz átlovagolni csapdákon és egyéb veszélyes terepen.

K: Mi a helyhez a halállal? Meghalhatnak a lovaink?

V: Nem halhatnak meg a lovak, de leverhetik alólad, és ilyenkor újra a földön találod magad. Jelenleg dolgozunk a lovak elnevezésén. Miután több lovad is lehet, nem árt, ha meg tudod különböztetni őket. Tarthatsz mondjuk egy lovat azért, mert gyorsnak nevelted, egyet azért, mert a PVP-ben jól jön, egyet pedig azért, mert kalandjaid során sok cuccot tud cipelni helyetted. Lovat az istállókban tudsz majd cserélni, városok szélén vagy akár Cyrodiilban a saját bázisodon.

K: Vagyis, nem lehet csak úgy azonnal változtatni és előhívni egy másik típust?

V: Nem. Hiszen nincs az összes ló nálad. Minden ló másként fog kinézni attól függően, minek nevelted. Egy harci mén teljesen különböző megjelenésében, mint a többi hagyományos ló.

K: Hogy etetem őket? Vagy, hogy fejlesztgetem őket?

V: El kell menned az istállóba, és ott beszélned kell az istállómesterrel, hogy mivel etesse meg és melyik lovadat. Almával? Répával? Mással? Ha ránézel más játékos lovára, azonnal látod, hogy milyen típusú lova van. Páncélozott, vagy esetleg extra zsákokkal van ellátva, stb. - a ló típusának megfelelően.

K: Honnan szerzek majd lovat? Csak megveszem és kész?

V: Igen. Nincs szinthez kötve, csak ki kell fizetni a 15 000 aranyat, és kész is, a tiéd.

K: …ami összeget kb. 5. szintre össze is szedünk?

V: Legutóbb én 11. szint környékén tudtam megvenni a lovamat, úgy, hogy egy kicsit grindeltem a pénzt emiatt. De, te akár úgy is megveheted, hogy egy gazdagabb ismerősöd, haverod kölcsönadja a pénzt. A premierkor talán nehéz lesz megszerezni az első lovat, de később, amikor több pénzed lesz, megszerezheted szinte azonnal. A ló végül is csak egy ló, attól válik majd értékessé, ahogy bánsz vele. Az arany csak egy aprócska akadály, amelyet ha leküzdesz, akár több ló is a tiéd lehet.

K: Mi a helyzet a halállal, és annak büntetésével?

V: Egyelőre csak sérül, kopik a páncélzatod. Ha meghalsz, két lehetőséged van. Vagy feltámadsz a Wayshrine nevű gyorsutazási pontban és visszafutsz oda, ahol jártál. Vagy van nálad megtöltött lélekkő (soul gem), és feltámadsz helyben. Töltött lélekkövekkel nem csak magadat, hanem a társaidat is felélesztheted, sőt, a mágikus felszereléseidet is feltöltheted velük.

K: Hogy töltesz fel egy lélekkövet? Varázslattal, mint a korábbi TES játékokban, vagy már eleve töltve találjuk őket?

V: Van Lélekcsapda (Soul Trap) varázslat. Aránylag hamar és ingyen elérhető mindenki számára a fő sztorihoz kapcsolódó (Soul Magic) skill fáról. Ezt ki kell raknod a action bar 5 helyének valamelyikére, majd lennie kell egy üres kőnek a tárgyaid között, a többit pedig már ismered. Ha végigjátszod a fő sztorit, akkor a skill fa legutolsó képessége könnyebbé teszi a dolgot azzal, hogy minden fegyvered megkapja automatikusan a soultrap varázslatot. De, amíg nem érsz a fő történet végére, addig marad a manuális, hagyományos megoldás.

K: Oké, ha már szóba került. Végére értem a saját frakciómnak, megléptem az 50. szintet és befejeztem a fő történetet is. A következő dolog, amit csinálhatok, hogy választok egy másik frakciót, és végigmegyek azon, illetve később a harmadikon is. Na, most egy MMO-ban a játékosoknak nagyon fontos, hogy mindenért megfelelő jutalmat kapjon, amelyek jobbak és jobbak, és amelyekért lehet küzdeni, hajtani. Első esetben a főtörténet végén az 50. szint elérése az egyik jutalom. De a következő két frakciót végigjátszva is lesz megfelelő ellenszolgáltatás, amiért érdemes lesz újra és újra küzdeni az új küldetéseken és történeteken kívül?

V: Igen. Először is, az egész terület felskálázódik. Például, Aldmeri játékosként Bleakrock (Ebonheart szintezős rész) 53. szintű lesz, és ahogy haladsz előre, úgy juthatsz hozzá jobb és jobb felszereléshez, jutalmakhoz. Ha meg akarod szerezni a legjobb felszereléseket, akkor vagy „master dungeonokba” mégy (vagy leánykori néven heroic dungeon), vagy PVP-zel Cyrodiilban, vagy végigcsinálod az 50+ tartalmakat (másik frakció területe és a későbbi tisztázandó Adventure zónák).

K: …és így megszerezhetjük a BiS cuccokat is? (Best in Slot – az adott felszerelésből a legjobb)

V: A legjobb felszereléseket az 50+ tartalmak adják.

K: Ha ezek egyre nehezebbek és nehezebbek lesznek, akkor ezek szerint nem árt ismerőssel belevágni ezekbe a kalandokba?

V: Vagy haverokkal közösen, vagy egyedül, de betárazva rengeteg gyógyitallal, vagy egyedül, de lassan és óvatosan. Illetve, ha például olyan területre érsz, ahol van egy rakás troll – akik alapból is veszélyesek, hát még 50+ területen - nem árt, ha valami Tűz alapú sebzést biztosító fegyvered vagy támadásod is. De természetesen erre a második végigjátszásra elérve már több skillből tudtál gazdálkodni, a felszerelésed is jobb. Ez, a második frakciós zóna a „silver level”. A harmadikra (a gold?), az utolsó 50+ frakciós területre viszont már muszáj lesz vinned valakit, vagy valakiket, az már nem sétagalopp.

És ezzel még nincs vége. A premier után érkeznek a további tartalmak, lásd a „büntetés rendszert” (justice system), amely a Tolvajok Céhével és a Sötét Testvériséggel együtt érkezik majd. Illetve, ott van a Császári Főváros (Imperial City), amely a premierkor nem lesz elérhető – hiszen háború van és ostrom alatt áll jelenleg -, de később megnyílik és elérhetővé válik. Az Adventure Zónákról nem is beszélve.

K: Vagyis, azok a játékosok, akik nem a premierkor csatlakoznak az ESO-hoz, hanem később, mondjuk fél év múlva, akkor mást fognak átélni? Más lesz a világ? Pl, a Császári Főváros nem lesz ostrom alatt, és új rendszerek (is) lesznek érvényben?

V: Igen. A világ folyamatosan változik. Természetesen a fő történet ugyanaz lesz Molag Ballal, de más és más eseményeket vagy történéseket tapasztalhatnak a később kezdő játékosok a világban, mint a kezdeti időkben.

K: Akkor tehát, aki később csatlakozik, az már mást lát. De aki az elejétől jelen van a játékban, az látja és átélheti a világ és a történelem változását, fejlődését?

V: Igen. Ha, mondjuk 5-6 hónappal később érkezik valaki a játékba, akkor már olyan megoldásokat is talál majd, amelyek a premierkor nem voltak jelen. Vagyis, nagyjából 5. szinten – vagy bármikor máskor, ha egy nagyobb városba ér – csatlakozhat az újnak számító Tolvajok Céhéhez vagy Sötét Testvériséghez, végigjátszhatja azokat is szintezés közben, megszerezve az új skill fákat, képességeket, kapcsolódó történeteket. Olyan dolgokat, amelyeket a régi játékosok még nem láthattak a szintezés közben. (természetesen a régi játékosok is végigjátszhatják, csak nekik esetleg a kezdeti küldetések egyszerűbbek lesznek 50-es karakterrel, mint mondjuk egy friss játékosnak, aki úgymond szintjéhez igazodva csinálja az új Céhek feladatait is)

K: Vannak az Adventure Zónák és Raidek, amelyekről eddig nem sokat mondtatok…

V: Nem véletlenül, mert jelenleg is dolgozunk rajtuk, és nem akarunk olyan dolgokat mondani, amelyeket esetleg később kicserélünk, eldobunk vagy változtatunk. Az biztos, hogy 4 fős és 24 fős csapatoknak készülnek. Részletek később.

 

Egyéb kérdések a közösség tagjaitól:

K: Milyen statok lesznek a páncélokon? Mert a TES játékokban védettsége van egy páncélnak és némi mágikus tulajdonsága (enchantments). Lesz-e a páncélokon a hagyományos mmokhoz hasonló „extra intelligencia”, vagy egyéb extra stat, stb?

V: Először is egy páncélon a három alapvető tulajdonságot, az Életerőt (health), Magickát és Staminát érintő enchantment lehet. Ezek mellett lehetnek a fegyvereken és páncélokon ellenállásokhoz kapcsolódó, pajzsokat biztosító, extra attack powert adó vagy éppen csökkentő, vagy akár életszívás (life steal) tulajdonságok is.

Ezen kívül vannak az úgynevezett „armor setek”. Ha azonos típusú páncélt hordasz mindenhol, akkor egyéb speciális képességre vagy tulajdonságra tehetsz szert, amolyan „set bonusként” (akár már 2 tárgy esetén is – ezt tudjuk más interjúkból). Például, szerezhetsz egy olyan páncélzatot, amelyet direkt a bérgyilkosoknak készítettek, vagyis, ha ezek darabjait hordod, akkor, ha lopakodásból (stealth+sneak attack) támadsz, akkor további extra sebzést okozhatsz.

Ami a hagyományos „enchantment”-t illeti, egész szép számú variációkban találhatóak meg a páncélokon, és még nagyobb számban a fegyvereken. De ezek állandóak, vagyis ha akarsz egy Frost enchantment-t a páncélra/fegyverre, akkor minél magasabb szintű területeken jársz, annál jobb értékűt fogsz találni.

K: Vagyis, bármit lecserélhetek bármivel, és csak az adott páncél alapvédettsége az, amiben eltérhet egymástól? (tehát, leszedve az enchantmenteket egy heavy Steel Armorról, majd rárakva egy light Glass Armorra, akkor a végeredmény csak a két armor alap védettségében fog különbözni)

V: Így van. Vannak ezen kívül az Ereklyék („artifact” - az Istenektől és a Hercegektől származó felszerelések), páncélok és fegyverek, ahol egyéb, más tárgyon nem szereplő/elérhető speciális képességeket is kaphatunk. Vagyis, az alap enchantmenteken kívül csak az armor set bónuszok és az artifact szintű felszerelések adhatnak egyéb, speciális tulajdonságokat/képességeket.

K: A korábbi TES játékokban a játékos készítette a legjobb páncélokat. Az ESO-ban is lesz rá lehetőség?

V: A páncélkészítés egyértelműen az egyik módja ennek. Nem csak a legjobb páncélokat és fegyvereket készítheted el, de még a világban találhatóakat is továbbfejlesztheted. A tárgykészítés (armor és weapon crafting) az egyik legjobb módszer a legjobb felszerelés megszerzésére.

A kovácsolás a következőképpen működik. Ha mondjuk Ork vagy, akkor eleinte csak Ork stílusú fegyvereket és páncélokat tudsz gyártani, de ahogy fejlődsz a szakmában, úgy lesznek elérhetőek újabb és újabb stílusok. Az ismert stílusok megjelenését variálhatod, foghatsz egy Ork stílusú páncélt, és átváltoztathatod mássá. De a tulajdonságai maradnak, csak a kinézet változik. Az ereklyék nem gyárthatóak, azok speciális dropokból - speciális bossok hulláinak maradványaiban kutatva :) - szerezhetőek be.

K: Lesznek speciális, csak PVP-re való vagy ott használható statok?

V: Nem, nincsenek speckó PVP statok.

K: Szóval lényegében csak a Stamina, Életerő és Magicka hármas.

V: És az ellenállások (resistance), amelyek nagyon fontos szerepet játszanak a játékban (az egyes fajok rendelkeznek eleve bizonyos ellenállásokkal).

Az armor seteket speciális helyeken találhatod, vagyis ha ezekre vadászol, akkor azt a helyet kell látogatnod. Ha csak a legjobb statokra hajtasz, azokat a legmagasabb szintű zónákban szerezheted meg. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a „legjobb” kifejezés csalóka, mert milliónyi lehetőség lesz a karakter kialakítására, vagyis ami neked esetleg értéktelen, az másnak lehet, hogy a legjobb felszerelés, és emiatt lesz, aki a dungeonban találja meg a neki való cuccokat, lesz, aki random lootból szedi össze, és lesz, aki inkább legyártja ezeket.

K: Hogy működik a képességek fejlődése? Volt szó valami „morphing” lehetőségről, mihelyst elérjük a 4. szintet. Ha élünk ezzel a lehetőséggel, akkor az így kapott képességet is fejlesztenünk kell?

V: Jelen állás szerint, ahogy az adott képességgel eléred a maximumot, akkor tudsz majd választani a képesség speciális, továbbfejlesztett lehetőségei közül. Ha választottál, akkor az új képességet fogod már elérni a régi helyett. De, bármikor meggondolhatod magad, és más specializációt választhatsz az adott képességnek.


A Templar osztály három skill fájának egyikén, a Restoring Light-on található "Rushed Ceremony IV." képességünk elérte a 100-as, maximum progression szintet (olyan sokat használtuk), és így elérhető vált a morph.


Mi legyen belőle? Honor the Dead I. vagy Breath of Life I.?


Breath of Life I.-re esett a választás, és így automatikusan már ez lesz elérhető az action barunk 5. gombján is

Magyarázat: a harcokban és egyéb szituációkban használható képességeket a skill fákról tudjuk elérni. Ezeket a képességeket ha unlockoljuk, akkor alap szinten kapjuk meg. Minél többet használjuk ezt a képességet, úgy nő a képesség szintje 1-től 100-ig terjedő skálán, hasonlóan, ahogy azt megszokhattuk a TES játékokban. Ha annyit használtunk egy képességet, hogy annak fejlődése (progression) eléri a maximális 100-as értéket, akkor választhatunk a képesség specializációjai közül. Ez a „morphing”. Az így megszerzett speciális képességet fogjuk használni a későbbiekben mindaddig, amíg nem reseteljük, és másként nem döntünk. Hogy a reset után újra fel kell e tornázni 100-ig a progressiont, nem tudni.

 

K: Mennyi ideig tart egy dungeon kitakarítása? Mennyi az alap és mennyi a master szintű?

V: A partytól függ, de egy órán belül megoldható mindkettő. Gyorsabban, ha a csapat tudja mi merre hány méter. Próbáltuk sok felállásban, teljesen random partyval, vagy csak Sorcererből állóval – volt, amely jobban működött, volt, amely kevésbé. A legjobban akkor haladt a party, ha ki voltak osztva a szokásos szerepek, még akkor is, ha menet közben kellett váltani. Vagyis, egy 4 fős dungeon egy tankkal, egy healerrel és két dpssel sokkal gyorsabb és sikeresebb lehet, mint négy healerrel. Végigmehetsz 4 healerrel is, de mindenképpen lassabban fogtok haladni, és a vége több mint egy óra lesz. Ha egy dungeon run alatt a healer meghal, bárki átválthat healer üzemmódba, és folytathatjátok a harcot.

K: Úgy érted, hogy a gyors fegyverváltás esetén előbukkanó új, a fegyverhez köthető skillekkel?

V: Igen. A tankolás is hasonlóképpen működik, van egy skill, amellyel az ellenfeleket magadra ránthatod.

K: Mindig is meg akartam kérdezni, hogy működik az „aggro rendszer” és a „taunting” általánosságban. Egy ellenfélre használható, vagy esetleg terület alapú?

V: Először is, nincs aggro/threat lista, és nincs olyan lehetőség, hogy hirtelen az összes ellenfél csak téged támadjon. Olyasmi ez inkább, hogy van 8 ellenfeled, és abból mondjuk az egyik az nagyon erős, a többi nem annyira. A tank értelemszerűen azt az erőset fogja majd. Hogy a tank light armorban van botokkal, vagy hagyományos teljes acélban karddal pajzzsal, nem számít, a lényeg, hogy a tank lefoglalja minimum azt az egyet, amíg a party végez a többivel. A „taunt” képesség vagy az egykezes kard skill fáról, vagy a Harcosok Céhének skill fájáról szerezhető meg, a lényeg, hogy használd azon az egy erős ellenfélen, aki emiatt egy ideig veled fog foglalkozni. Ha meggondolja magát, és más célpontot választ, használd újra rajta.

Mint tank, nem lesz rá lehetőséged, hogy minden ellenfelet magadra ránts, és csak téged üssenek. Annyi minden történik egy-egy harc alatt, hogy egyszerűen nem tudnád túlélni, ha minden sebzést te kapnál. Én általában úgy tankolok, hogy fogom a „nagy fiút” és még két másik könnyen emészthető társát, de csak azért, mert én már ismerem, hogy működik a rendszer. A tankolás inkább arról szól az ESO-ban, hogy ismerjük meg a szituációt, jöjjünk rá, ki jelenti a legnagyobb veszélyt, és foglalkozzunk azzal, amíg a party többi tagja takarít.

K: a QuakeCon videóban láttam, hogy az íjász karakter célzott, közben balra lépkedett, lőtt, majd a lövedék még így is eltalálta az ellenfelet. Ha jól értem, akkor van némi automatikus célzórendszer az ESO-ban? (hőkövető rakéta effektus)

V: Igazából, az egy bug volt az íjak kapcsán, és dolgozunk a javításán. Az, hogy valakire célzol, majd elfordulsz, de a nyíl még így is eltalálja, az egy hiba, és nem fog megtörténni. Rá kell céloznod ahhoz, hogy eltaláld, ha mellé célzol, nem fogod sebezni. Értelemszerűen távolról nehezebb lesz eltalálni az ellenfeleket, mert kisebb lesz a felület, amelyet látsz, és amelyre célzol.

Van még valami, ami más egy íj és más egy bot (staff) esetében. Nyomva tartott bal klikkel az íjjal csak becélzol, és várod a pillanatot, hogy lőhess. A botoknál ugyanakkor a nyomva tartott bal klikk esetén az feltöltődik (charge up), és ha elérte a maximumot (2-3 sec), akkor egy erősebb támadást produkál. Ellentétben az íjakkal, a botok feltöltött támadását nem tudod visszatartani, ahogy feltöltődött, azonnal elsül.

K: Hogy ment a stress teszt?

V: Kifejezetten jól, direkt próbáltuk összeomlasztani a szervert, és nagyon jól bírta.

K: Hány embert lehet egy helyen egyszerre anélkül, hogy ne okozzanak gondot a megjelenítésben, vagy a teljesítményben? Pl. egy-egy nagyobb létszámú masszív harcban?

V: Nem egy 100+ kontra 100+ fős harc zajlott már le Cyrodiilban, gond nélkül. Természetesen függ minden az adott géptől is, de a stress teszteknek pont ez a lényege, hogy lássuk a határokat, és dolgozzunk azok kibővítésén.

K: És mi a helyzet a szerver oldallal? Működik?

V: Igen. Jelenleg azon dolgozunk, hogy a jelenlegi 3000 karakter egyszerre egy helyen szituációt hogy dolgozzuk fel. Mi az, amit látnia kell a játékosnak, és mi az, amit nem. Mert pl. ha harcolsz valahol, akkor az érdekel, hogy mi van a kb. 200 méteres környezetedben, és nem az, hogy mit csinál másik 2800 ember a térkép túlsó végében. Azt akartuk először elérni, hogy 200 ember egyszerre megjeleníthető legyen teljesítmény és élmény vesztése nélkül, teljes páncélzatban, fegyverzetben, effektekkel maximum frame rate értéken. És sikerült. Most dolgozunk a további optimalizáláson.

K: Utolsó kérdés. Kaphatunk párbeszédekhez buborékos megjelenítést?

V: Bármire képesek vagyunk, de mégsem csinálhatunk meg mindent.

A képek nagy része a QuakeCon 2013-as prezentációból származik. Aki nem látta, az ITT bepótolhatja.

Megosztás

Tales of Tribute
ÚTMUTATÓ (ÚJ)
(készítette @Mahhdy)


Tales of Tribute
LEÍRÁS (ÚJ)
(készítette @drobova)

 

 


(magyar nyelvű The Elder Scrolls Online
leírások, ismertetők)

Cikkek archívum

Powered by mod LCA

Hírek és aktualitások a Facebookon

 

 

 

 


Az oldalon található cikkek, ismertetők © The Elder Scrolls HQ | www.elderscrolls.hu © gumininja HQ 2003 - 2022.
The Elder Scrolls Online © 2013 ZeniMax Media Inc | The Elder Scrolls(TM) © Bethesda Softworks LLC, a ZeniMax Media company.